Cruzidulls gale verden

tirsdag, oktober 14, 2008

Når nettene blir lange...

...kan kulda bare sette inn for jeg er ferdig med mine langragger! Med pinne 3 og utelukkende glattstrikk med unntak av 10 runder vrangbord i starten, gikk det fort. Jeg er fornøyd med resultatet, men tror ikke skulderen min er enig, for for første gang kjenner jeg det "der" når jeg løfter på pinnene... Uansett skal jeg verken fryse på hender eller føtter når kulda kommer, for også det blå votteparet kom ut av vaskemaskinen akkurat så perfekt som det bare kunne blitt.
En annen som ikke fryser er LilleCruz. Heldige gullet fikk nemlig stooor pakke fra Kiwa for en stund siden. Jeg har tidligere "såvidt nevnt" knitpicksene som var med, men faktum er at pakken også inneholdt masse deilig ulltøy til LilleCruz, samt en rålekker strikkegenser fra Daleutsalget og en deilig lue Kiwa hadde strikket selv. Jeg lurer i grunnen på hvilket inntrykk bryggedamene har av gullungen (eller meg?), for nå har hun både piratlue fra Dyveke og djevellue fra Kiwa. Sistnevnte riktignok uten horn, men varm det er den og god passform sørger både øreklaffer og knytesnor for. Her på trilletur i sportsdelen til vongen for aller første gang. Store jentungen min gjorde nemlig utbryterforsøk av bagen, og jeg kunne ikke tenke meg å finne henne på bakken om hun våknet litt for tidlig fra den daglige luren i vognen. Byttet var vellykket i alle fall, LilleCruz var storfornøyd med alt det spennende som var å se og det var slettes ikke uten kamp øynene til slutt gled igjen i dag. Se så stor pike og så nydelig felling på luen!
En annen ting som er hyggelig når vinteren kommer er bøker. Nå er jeg så heldig at min svigermor er bokhandler, så lesestoff mangler aldri her i huset, men av og til dukker også andre godbiter opp. "Alle" kjenner Kathrine Gregersens flotte bok "Strikk til nøstebarn". Nå har brukskunstneren kommet med en ny: "Brukt på nytt".
Det var ikke med rent små forventninger jeg satte meg ned med nyutgivelsen. Jeg er ikke overbevist om at boken levde opp til dem da jeg var ferdig med å bla. Boken er ikke en ren strikkebok slik som nøstebarnboken, men tar for seg gjenbruk av en mengde ulike materialer, deriblandt garn, papir plast og metall. Den har en del fine oppskrifter, feks dukketøy som kan passe bla. en Babyborndukke eller en av dukkene/bamsene som det også er oppskrift til:
Ellers får man fort følelsen av at dette er ting man har sett før. Joda, både restegarnslongisene og stripegenserene er fine, men rent bortsett fra en tykkere tråd og større pinne minner det mistenkelig om oppskriftene fra første boken. Og hvem har ikke sett oppvaskkluter eller grytelapper før? Jeg har sett dem på nett, og om jeg leter litt er jeg sikker på at jeg til og med kan finne oppskriften i samlingen min fra før.
Ikke misforstå, for det er mye fint i boken og det som er er pent presentert. Det er en del idéer der jeg kan tenke meg å gjøre med LilleCruz når hun blir litt (noen år) større og det er noen gode basisforklaringer, men til tross for det kan jeg ikke se for meg at jeg kommer til å hekle kurver av plastposer eller lage borddekor av gamle telysholdere med det første.
Min helt subjektive vurdering er at jeg selvfølgelig er glad for å ha boken i samlingen, men hadde jeg selv vært ute på handletur ville jeg nok brukt pengene på noe annet. Flere Knit Picks for eksempel.
Ha en fin dag!

7 Kommentarer:

  • Heldige lille@. Lua ble kjempeflott. Alt det andre er jo uvesentlig, det er lille@ jeg vil se.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 4:26 p.m.  

  • De bøkerne var flotte ja og kos med sokke strikking nå om høsten

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 5:42 p.m.  

  • Her blir det ingen som skal fryse nei! Og jammen blir slike småfrøkner fort store. Dagens tips er å passe godt på de dyrebare strikkepinnene dine, Klumpen min var ikke store karen da han bøyde en metallpinne #5. Inn i nøkkelhullet med den, og vips hadde den vinkel. Tenk deg trepinne #2,5...

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 6:06 p.m.  

  • Herlig lengde på sokkene, og deilige votter. Superkult bilde av Lillecruz!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 9:29 p.m.  

  • Deilige votter og sokker til kalde dager.Luen ser deilig ut.Kos dere.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 9:06 p.m.  

  • Hei. Nå har jeg vært på en aldri så liten visitt, og jeg må si det var en fornøyelse. Humor og garn er topp. (også en herlig baby i tillegg, hurra) Men jeg har ikke helt skjønt hva Knit Picks er.... Mulig jeg rett og slett har oversett det, men er det mulig å få en liten forklaring?... Ha en super helg! Hilsen Elin

    Etter Blogger Elin Osa Søreng, Klokken 5:36 p.m.  

  • Tusen, tusen takk for det nydelig bildet av sjarmtrollet Lillecruz. Ser og høres ut som dere skal klare å holde varmen i vinter, ja.

    Etter Blogger Irene, Klokken 2:52 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden