Cruzidulls gale verden

fredag, september 26, 2008

It would be so easy

Er det noen som husker vottene jeg jobbet med under Tanangertreffet? Jeg handlet 4,5 kg easy på garnutsalget den helgen og på kurven det lå i stod det tydelig merket "kan toves". Jeg er glad nysgjerrigheten tok overhånd før jeg strikket mer enn ett vottepar og én lue, for da jeg til slutt  slang dette i maskinen for fjerde gang og da med annen vask på 60 grader, da måtte jeg bare innse at dette garnet tover ikke. Planen var opprinnelig å strikke et par kjappe julegaver, men nå har jeg altså nesten 4,5 kg tykt ullgarn som ikke tover. I likhet med fortapte kattunger får man et visst forhold til garn man tar i hus, så det forlater ikke heimen, men hva i alle dager skal jeg gjøre av det nå? Selvfølgelig var det bare en løsning på problemet, og det var å dra tilbake til Sandnes ullvare. Eh... Jeg hadde uansett med meg luen og vottene, og kunne konstatere at kurven garnet lå i nå var merket med "tover ikke". Jeg viste mine bortkastede timer til ekspeditrisen og sa at da jeg kjøpte garnet ble det solgt som tovegarn. Hun så uintressert forbi mine kjempevinterplagg og sa litt hånlig: "det er bare å beklage". Som kompensasjon fikk jeg lov til å kjøpe et oppskriftshefte uten å måtte kjøpe mere garn, men for all del, jeg måtte be om det selv... vet egentlig ikke helt hva jeg hadde ventet.
Blomsterpiken lurte på om et eller to hesper ville få plass i en smartposteske, så jeg lovet å vise hvilke kvamtum det er snakk om her. 
To unøstede hesper, mitt nye hefte, vintersett for "tjukk i huet og store hender" samt nøstene etter et slakt. Den observante vil kanskje se at jeg har lagt opp til en shalom, og at hele herligheten omkranser en kopp jeg er glad i fordi den minner om en god venn og mange kopper te i godt selskap. 
Forøvrig har jeg enda ikke gitt opp å få meg et par tovede votter. Har gjort to tidligere forsøk, første  tovet for mye, andre ser du ovenfor.  Dette er siste gangen. Går det ikke nå får jeg heller fryse på fingrene... Hvor garnet kommer fra? Mon det...
Det er rart det der at garn plutselig bare dukker opp i her i huset. Samboeren har nok til syvende og sist rett i at jeg har mer enn nok garn, men likevel dukker det stadig opp noen nye nøster her og der. 
Jeg kan for mitt bare liv ikke forstå hvor disse kom fra. (evt. hvordan de bare ropte på meg i butikken, snek seg med i handlekurven, ble betalt og så smuglet seg inn i mellom det jeg har fra før). Lekkert er det uansett. Men nå er det nok. Nå innføres det innkjøpsstopp! Eneste unntak, for det er klart at det ikke er noen regel uten unntak, blir om jeg bestemmer meg for å strikke en kjøredress fra nøstebarnboken, og da gjelder unntaket kun for 123knit. I mellomtiden strikker jeg videre mens jeg synger duett med Ane Brun.
God helg til deg og dine!

11 Kommentarer:

  • Lykke til med garnslankingen! Det er faktisk ganske moro. Ehm, sier jeg som nå sikler på gigahespene dine. Det er nesten så jeg vurderer ta fly ned, bare for å slå kloa i dem så fort som mulig. Gud, jeg kommer til å drømme om de hespene i natt! :D

    Etter Blogger Margrethe, Klokken 5:37 p.m.  

  • Åh som jeg lurte på hva det der bittelille hvite i midten av nøstet var - så ut som en kaffekopp men så bitte bitte liten......... men hei sann - det ER jo en kaffekopp *sjokk*

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 6:26 p.m.  

  • tekopp! sorry (memo to self: huske å lese HELE teksten før man kommenterer)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 6:29 p.m.  

  • Ikketovegarnet ditt har i det minste fine farger. Jeg syns egentlig du burde strikke ulldresser til Lillecruz, Storecruz og Lillecruzpappa av garnet, da får du i det minste brukt opp mesteparten.

    Det er forresten lurt å surre garnet opp på koner, Oleanagarnet mitt som er 2-3 kilo på hver kone ser bare ut som småtteri i forhold til de megahespene dine.

    Forøvrig syns jeg du er dristig som innfører kjøpestopp, da blir garn garantert minst tre ganger så fristende! Jeg tar hvertfall ikke sjansen på noe sånt - jeg prøver bare å ikke kjøpe noe særlig garn for tia (= ikke logge inn på ebay...)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 7:02 p.m.  

  • Takk for at du gjorde dette for meg...
    Kjøpte jo selv en av disse kjempe-hespene, og planen var å strikke flere vesker som skulle...nettopp...toves.
    Så nå får jeg finne på noen annet med dem istedet, men du sparte meg iallefall for mye arbeid.
    Ha en fin helg.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 7:25 p.m.  

  • Du kan i hvert fall ikke beskyldes for å gi opp lett!!!
    Det var synd med tovavottene, og jeg håper det går veldig greit med neste / siste forsøket.
    Tovavotter er godt å ha.

    Jeg tenkte på alt som ble kjøpt for toving da vi var der, - ja, nå ble man jo spart for flere feilstrikk, som Gryhege kommenterer.

    Hilser fra mamma til dere begge, god helg!

    Etter Blogger merete, Klokken 6:10 a.m.  

  • Innkjøpsstopp, ja. Det er neimen ikke lett med så mye herlig garn som finnes der ute.
    Lykke til med garnet som slett ikke tover!

    Etter Blogger Bente, Klokken 10:18 a.m.  

  • Så liten kopp du har! Eller; så stort garn du har!

    Jeg har ikke innført kjøpestopp, men har ikke kjøpt et eneste garnnøste i år... Helt merkelig, så mye som jeg handlet før. Eller nettopp kanskje derfor?
    Hihi. Gleder meg til å se Shalomen ferdig! Min har ikke vært oppe av strikkevesken siden du var i Bergen *rødmer*

    Ha en fiiiin helg.

    Klem fra vivi

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 1:46 p.m.  

  • Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    Etter Blogger Fru Fryd, Klokken 7:31 p.m.  

  • Det går fint:0) tenkte meg ikke helt om, Ble bare litt ivrig;0)

    Etter Blogger Fru Fryd, Klokken 10:55 p.m.  

  • Usj så ergerlig med alt ikke-tove-garnet! Og makan til holdning i butikken da, hjelpes.....! Håper du kan finne noe fint å strikke av det likevel.

    Masse fint du har laget forøvrig!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 10:49 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden