Cruzidulls gale verden

torsdag, april 05, 2007

Litt påske og flere fristelser fra Istanbul.

Se her er det en som har fått påskeegg! Hennes type har sannelig forstått det. Min type er ikke så ille ute å kjøre han heller, for jeg har fått påskeegg jeg og, men det er altså et eller annet med proporsjonene som jeg ikke helt greier å sette fingeren på.
Tenkte jeg skulle legge ut noen flere fristelser fra Istanbul, og regner med at jeg snart kan kreve provisjoner på Istanbulreiser foretatt av hobbydamer?

Her er et glimt fra en liten butikk stappet til randen med alle slags border og pryd/paljett/perlekanter til å sy på kjoleliv etc. Og blomster i alle slags materialer som tyll, perler, silke og... ja, you name it...
Bildet ovenfor er tatt fra en butikk inne i et smug, men tilsvarende ting ser du ganske mange butikker selger:
Glimt av de uhorvelige mengdene av garn har jeg vist frem før, men skader ikke med et nytt lite glimt. Det er mye akryl nå som det går mot varmere tider, men den "butikken" jeg handlet i i fjor (ikke med på bildet) hadde fått inn noe nytt sokkegarn som tilsvarer Opal, bare enda mykere og enda flottere farger, og ja, jeg kjøpte masse!
Helt til høyre i bildet over kan du såvidt det er skimte det bitte lille inngangspartiet til en annen garnbutikk. Jeg gikk innom der i år, og det åpenbarte seg rom på rom på rom med garn. Og de rommene er ikke små! Jeg kunne der få kjøpt nøstemaskin for en ca 2-300 kr. Det hadde derimot ikke vært en slik huslig liten nøstemaskin som jeg ser en del av hobbydamene har fått tak i, men en gigantisk som lett lager slike nøster du ser øverst til høyre i bildet under. Kunne sikkert fått den billigere, men fant ut at den nok ble litt for tung å ha med seg, så forsøkte ikke å prute på den.
Som jeg tidligere har nevnt, og som man ikke må glemme er at Istanbul har mye av alt og da i særdeleshet mennesker. Det er en overveldende by, hvor du må følge ganske godt med på hvor du går, for når du fasinert ser på alle vindusutstillingene, gateselgerene, menneskene, skiltene og de tange smugene er det fort gjort å overse bilene som stadig kommer, og til dels fort nedover disse gatene...
Apropos, og noe av det mest fasinerende av alt er å gå nedover disse gatene en fredags formiddag! (jeg fikk ikke gjort det denne gangen, for måtte bort ved Taksim og hente en bestilling, men har sett det før) Når moskéene begynner å kalle stopper hele gaten opp. Papp blir dratt frem på alle kriker og kroker og til sist er det kun få mennesker som står oppreist, og det er selvfølgelig turister. Du må enten stå stille eller bevege deg i sikksakk nedover blandt menn som ber. Interessert i å kjøpe noe da? Bare å glemme til fredagsbønnen er over...

Og nå kommer noen glimt fra min nye yndlingsbutikk, som egentlig er en engrossjappe, hvor vanlige tyrkere blir avvist som kunder. Da er det jo en stor fordel å være utlending, en kuriositet, særlig når du kan et par ynkelige tyrkiske gloser.
Et av vinduene utenifra viser bånd i alle slags farger og med alle slags mønster. Mange av disse var fantastisk fine!
Samme hylle sett fra innsiden:
Disken. Her har de også heklenåler, synåler, knappenåler, sytråd, quiltetråd, quilteutstyr, øyne, perler, broderirammer (du ser dem øverst på hyllene) etc etc...
Andre veggen. Ser dere alle de små eskene? De inneholder knapper! Knapper i alle slags farger, former og materialer. De små mønstrede knappene med marihøner, bamser etc, som noen betaler i dyre dommer for på nett for fire stykker, vel, her kan du få en eske full for halve prisen! Kikker du litt lenger inn i lokalet, er det flere åpninger hvor det henger de underligste og mest fantastiske ting.Men det er ikke bare én etasje i denne butikken, bevare meg vel! Går du ned i kjelleren finner du mere bånd. Rommet rett frem er fylt til randen med glidelåser, det har jeg vist bilde av før. Rett til høyre på bildet er det et rom og går du langs veggen i stedet for inn til glidelåsene åpenbarer det seg enda flere rom, som selvfølgelig alle er fylt fra gulv til tak.
Her er det silkebånd. Alle farger, lengder og bredder er representert. Og nei, det er ikke meg på bildet, og nei, vi ligner ikke :)
Om du går opp i andre etasje finner du mengder med broderipakker, de nydeligste stoffmerker som jeg desverre ikke har noe bedre bilde av og... ...knapper. En helt avsindig mengde med knapper... Dette er bare noen FÅ glimt fra denne usannsynlig store butikken som det er fort gjort å bli revet med i. Kan tilbringe EVIGHETER her inne bare med å se, og det er heller ikke så svimlende beløp som blir lagt igjen selv om store poser blir med ut av butikken. Rart det der...

Man blir sliten av så mange inntrykk på en dag (og så tunge handleposer -sjekk sekken er stappet!). Her har jeg karret meg opp til hotellrommet i fjerde etasje, men tenk så glemte jeg nøkkelen nede...
Var godt med en pils å styrke seg på da.
For de som måtte lure: Det er ikke bare hobbyting de selger i Istanbul. Det er bare det at vareutvalget er så stort og alt er i slike mengder at hverken jeg eller kamera greier å ta det inn over oss. Men noen glimt har jeg fått. Skal det være en grill?
Eller kanskje noen kokekar?eller hva med litt embalasje, engros selvfølgelig. Og for de mere eksklusive; hva med smykkestener:
Denne butikken er litt for eksklusiv for meg, men min mor liker seg godt. Her er mesterselgeren. De er tre brødre som driver sjappa. Han her selger og snakker både på inn og utpust og er veldig sjarmerende. Faren deres kjører lastebil rundt i Afganistan (og andre -staner) og kjøper opp stener og antikke ting, som så selges her i Istanbul. Eldste bror, som vel er den som er best i engelsk, reiser også rundt i verden med varer til kunder. Som sagt, dette er ikke glass eller plast, men smaragder, agater, ametyster, perler, sølv, koraller, turkiser... ja you name it!Vi var ute og spiste med eldste broren som kom hjem fra Belgia en av de siste dagene vi var der. Dessverre glemte jeg å ta bilder. Det var forøvrig han som skulle ha sokkene jeg strikket for en stund siden.
Bildet over her er fra salgsbutikken deres. Vegg i vegg har de et lokale til som fungerer mer som lager, verksted og "venterom" om det er mange kunder av gangen. For som dere kanskje får et lite inntrykk av fra bildet over er det ikke mye plass til rådighet for kunder i butikken, og du bør ikke være mye over 1.74 om du skal kunne stå oppreist. Og ja, disse selger engros, og i utgangspunktet til smykkedesignere (og til min mor).
Sjekk de mengdene med stener. Noen som blir litt sjalu?Jeg nevnte antikke ting. Mor fikk prøve et "lite" smykke fra Afganistan. Jeg prøvde det selv og ble sjokkert over vekten!For de som ikke er så interessert i smykkestener finnes det også et stort utvalg butikker med enda større utvalg av perler og glass-stener. Her er en er av disse butikkene: Og vil du ha tråder i gull eller sølv, eller kanksje smykketråder eller smykkewaier, ja da har de et enormt utvalg av det og. Her er bare fra vindusutstillingen til en av butikkene vi gikk forbi:
Vår venn Levent (som jeg dessverre heller ikke har bilde av) klippet meg. Han er frisør, og veldig dyktig. En annen ting han er god på er engelsk, og som han sier selv så lærte han det fra å jage etter engelske (kvinnelige) turister. Han giftet seg imidlertid med en tyrker og har to skjønne barn.
En annen ting jeg oppdaget mens jeg ventet på mitt reisefølge og streifet litt i underetasjen til et av disse smugene (må sees for å forstås), er at engrosbutikkene også har egne engrosbutikker! Det er til å få spader av. Dessverre knipset jeg bare to bilder her inne og det av pakker med silkebånd, men de enorme rullene og de mangekilossekkene med perler og lingnende, de fikk jeg ikke med på bildet.
Også her var det flere rom og etasjer (i en underetasje).
Av og til på slike steder må jeg minne meg selv om å lukke munnen, men tror likevel de som jobber slike steder syns det er morsomt med en forvirret turist som går måpende rundt på lageret deres og ser med øyne så store som tinntallerkner!
Hadde jeg hatt mere tid der er jeg stygt redd jeg fort kunne fylt opp en lastebil som denne. Bilen under er imidlertid i ferd med å laste av:Og så var det et lite bilde fra siste kvelden hvor pakkehelvete står for tur. For å få med min mor på bildet måtte jeg beleilig nok unnlate å ta bilde av alle de stablene og posene som lå FORAN bagen... Jeg hadde eget rom så alt det dere ser på bildet (unntatt min mor) og alt det som dere IKKE ser (som var enda mer enn dere ser) skulle med fordel pakkes ned i den blå bagen. Det tok sin tid.... Den veide til slutt over 35 kg, og da sier vi ikke noe om den sekken jeg bar på ryggen...
Når reiser du?
God påske!

14 Kommentarer:

  • OMG! Jeg venter på hjemmehos-visning! ~~~:o)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 3:27 p.m.  

  • Målløs!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 3:38 p.m.  

  • Jeg måtte spør gubben om han ville på sommerferie til istanbul... *knegg*
    Det er jo helt vannvittig/himmelsk.
    Var det virkelig mulig å handle bare litt i disse engro lagerene???

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 3:48 p.m.  

  • Jeg har tydeligvis vært på feil sted i Tyrkia! Du er herved ansatt som guide neste gang:)
    God påske!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 3:49 p.m.  

  • Skal vi bare begynne å planlegge tur med en gang? Dette må jo være som å komme til himmelen... eller helvete siden man må få plass til alt i kofferten!
    Syns du er heldig som i det hele tatt har fått et påskeegg :-)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 3:52 p.m.  

  • Du verden, for en fantastisk ferie... God påske forresten!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 4:54 p.m.  

  • Nå fikk jeg farlig lyst på marsipan ;) God påske!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 6:24 p.m.  

  • Gurimalla.... For noen hærlige butikker ! Enda et reisemål på "ønskelista" mi... God påske !

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 8:16 p.m.  

  • *ler*
    ja... får man bli med på nästa resa? ;) Jag reser gärna... måste vinna något att handla för först, och betala övervikten med då också kanske, hrm... Snacka OM att man vill dit!!! Man dreglar jö... suck...
    Nu måste jag kolla upp hur det ser ut på vanliga handlargatorna i Tunis... Kan man hitta något liknande där tro? :p Ja, för inte kan man åka till Istanbul också, hrm... när... måste kli lite mer i skallen tror jag, ;)
    Må så gott... värmländskan... kramis någon som INTE är avis, nä... (hon ser INTE min kryssade fingrar o tår, nej...) Men, hoppas din påskhelg är så bra den kan vara...

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 4:46 p.m.  

  • Jeg vil, jeg vil, jeg VIL til istanbul...

    Jeg er helt grønn av misunnelse.

    Håper siste påskedag også bringer deg glede! :)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 10:43 a.m.  

  • Du verden for et sted å reise på ferie... Drømmer om en tur dit nå ja... Får vel bare drømme videre intil du melder deg som guide... Vel overstått påske!

    Etter Blogger hobbyvenn, Klokken 8:55 p.m.  

  • Sukk. Det ser ut som du har vært på ferie i himmelriket. Hvordan fikk du slept denne bagasjen med det hjem?
    Arrangerer du gruppereise nestegang?

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:11 a.m.  

  • Jeg visste jo at du skulle til Istanbul i løpet av våren, men har ikke fått sett disse bildene før nå... Kjempemorsomt!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 6:38 p.m.  

  • Hei! Jeg er i Istanbul nå og er på desperat jakt etter garn;-) Har du noen adresse eller forklaring på hvor jeg kan finne disse butikkene? :-) Linda

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 3:38 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden