Cruzidulls gale verden

tirsdag, desember 02, 2008

Om gutt vs jente, pc vs mac og jul med din glede!

LilleCruz har en lue som får ungene i gata til å hyle av fryd og som gjorde at de tok det for gitt at hun skulle gå "knask eller knep" i slutten av oktober. Hun var nok litt for liten for det, men luen er kanonkul og blir regelmessig brukt. Det mest fantastiske med hele luen er at den kom i posten, fordi Kiwa visste at jeg digget den, og at jeg aldri hadde fått somlet meg til å legge opp til den selv. Jeg skulle ha blogget den for lenge siden, men jeg tror likevel avsender har forstått at luen er verdsatt.
Jeg vet ikke om det skyldes moren eller kanskje heller mormoren som vel egentlig har stått for mesteparten av garderoben til Gullungen, men LilleCruz har altså ikke så veldig mye rosa. At hun atpå til har vært så heldig å arve en del tøy, alt sammen fra eldre gutter, nei det gjør at særlig eldre tanter har problemer med å "se" at det faktisk er en liten jente de har foran seg. Da hjelper det ikke med turkis eller grønn strikkekjole, selv ikke en sporadisk rosa body hjelper når hun har på seg f.eks en blå ullbukse eller enda værre, en blå lue! Da er kjønnsidentitetskrisen total. Selv med gullhjerte i halsen. Og det var vel nettopp halsen, den fantastiske fargen og min positive oppdagelse av sammenstikking underveis som fikk meg til å strikke en ny finnlandshette, litt større denne gangen, til LilleCruz, ikke tanken på at gamle tanter skal si. "Åh ja. Nå seeer jeg jo at det er en jente. Ser jo det på det feminine fjeset..." Eh vel. Hva er egentlig forskjellen på gutt og jente i den alderen? Rent bortsett fra det helt åpenbare...
I går sendte jeg en tanke til LilleCruz`s oldemor som i sin ungdom noen ganger i året erklærte at på Jæren fantes bare "unger og lort", og tok bussen til sine hjemtrakter Stavanger for en dagstur i sitt eget selskap. Jeg tok imidlertid med meg ungen, men hadde en fantastisk bytur for det. Sånn rent bortsett fra at jeg fikk så dårlig behandling i eplehuset at jeg der og da erklærte at jeg ALDRI igjen skal vurdere å kjøpe en mac noen sinne!!! For jeg er ikke laget av glass. Når jeg tilbringer en halvtime i den praktisk talt tomme butikken og ber om hjelp av de to ekspeditørene som er og de heller vil slikke én annen mann oppetter ryggen (ja faktisk!) og heller vise vei til én som kommer inn med en kartutskrift fra gule sider enn å i det hele tatt vurdere meg som potensiell kunde, nei da rakner det for meg. Heldigvis sov LilleCruz de uskyldiges søvn under hele eplehustragedien, men det kokte i hodet mitt da jeg i det jeg gikk ut av butikken freste til de to ekspeditørene: "Om det var barnevognen som gjorde at de totalt ignorerte meg?" Da han ene litt spakt forsøkte å si at han var opptatt (med å intenst slikke) en kunde (i baken) lirte jeg av meg at: "Jeg hadde tenkt å være kunde der jeg og, men det kunne de nå bare glemme!" Så ja, er du mann og har behov for en svært grundig ryggvask kan du ta turen innom eplehuset i Stavanger. Selv er jeg tilfreds med badeskrubben min og har faktisk funnet en ny kjærlighet. En Dell. I blått. 
Uansett steg humøret straks til topps da LilleCruz og jeg hjulet rundt i juletravle Stavangergater, og innimellom kunne se på slike perler som nedenunder. Bildet er fra mobilen, jeg tok det for å sende far en melding; "men dette gullet sender bare mms..." til min far.
Var litt småfysen da jeg var innom og handlet til  middag, men ville verken risikere fingre eller tungespiss så lot bollene være.
Vel hjemme fikk jeg gleden av å overvære seansen da samboeren åpnet første pakken i adventskalenderen jeg spontanlagde på fredag da juleiveren plutselig slo inn for fullt! Jeg moret meg veldig da jeg lagde den, og gleder meg over tanken på hvordan han vil reagere når han finner ut hva den inneholder. Fordi det i dag er 2. desember kan jeg røpe at gårsdagens pakke inneholdet tre flaksjulekalendere, én til hver i familien (så fikk samboeren litt glede av å gi vekk kalender han og). Fordi kalenderen henger i vinduet i tvstuen er den umulig å forevige på bilde, enten i mørket hvor den ser dertil dyster ut, eller i dagslys hvor du får mer av utsikten enn kalenderen. Vel, det er uansett tanken som teller, er det ikke?
Her er både juleduk, stjerner og annen dekor på plass og førjulsfreden har (nesten) senket seg. Ønsker alle som er innom en riktig god adventstid, men se altså opp for farlige boller og telefoner fra useriøse gull, om de nå enn er aldri så billige.

7 Kommentarer:

  • HEHEHEH!!! Jeg visste ikke at gull ringer eller at sjokolade biter. Må virkelig huske det til senere!

    Og den luen er bare så utorlig kul!! Og at jeg "husket" at den luen var en favoritt er jo ikke så vanskelig. Jeg fikk vel en link en gang i mnd... *glis*

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 3:20 p.m.  

  • Lurer på om de tar biler på Eplehuset? Eller kanskje de kan leies ut til rundvask av kjøkken og bad. Hadde vært praktisk.
    Personlig syns jeg det er greit at gull ringer. Gjerne til hverandre. Men når boller biter, ja da blir jeg skremt.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 3:37 p.m.  

  • Kos deg med en ny, blå Dell du! Ingen vits i å ta julevasken på et eplehus i Stavanger :) Kjempefin lue Lille Cruz har, og du har laget en kjempefin adventskalender!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 4:01 p.m.  

  • Du er tagget!

    Etter Blogger Lilja, Klokken 10:40 p.m.  

  • Det er jo bare hyggelig at gull ringer, men verre med de bollene altså... ;o)
    Kule luer ditt lille gull har, både den rosa og den røde!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:10 p.m.  

  • Takk for advarselen og levende skildring av en dag på byn. God advent til alle cruzene.

    Etter Blogger Elisabeth Augusta, Klokken 11:58 p.m.  

  • Nok et herlig innlegg, ikke rart dette er en av de absolutte favorittbloggene mine! Jeg opplevde forresten det samme da mitt gull(som smser mer enn hun ringer) var lita og ikke hadde spesielt mye rosa klær. Det hendte jeg ble spurt om hva HAN het når hun hadde på seg rødt hårbånd med sløyfe på - men det var såklart ikke rosa, så da så.

    Du burde slenge ananas biter oppi til bollene, det kunne bli en spennende kombinasjon...

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:25 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden