Cruzidulls gale verden

fredag, juni 06, 2008

Storbyferie (og litt om hukommelsestap)

I dag har det vært en stålende dag med mye sol og endelig litt urbane impulser! Har tilbragt mesteparten av dagen i Stavanger sammen med en tidligere kollega som fornuftig nok flyttet hjem med mann og barn i baggasjen, i steden for å være baggasjen slik som undertegnede Osloenser... Nå har det blitt noen måneder i Rogaland, og vi har faktisk vært innenfor bygrensen på noen visninger, men det nærmeste jeg har vært sentrum har vært Stavanger sykehus for ca fire uker siden, og tro meg, da var det ikke byliv som stod i tankene.
I Stavanger var det ikke bare solstråler og varmegrader som florerte, det formelig krydde av politi! Dog så de ut til å være svært så opptatt av helt andre og mye hyggeligere ting enn å fange kjeltringer. Her nyter LilleCruz glade toner fremprovosert av Drammen politiorkester:
Litt senere lurte jeg på om hele østlandspolitiet hadde inntatt byen (for å hente meg hjem, kasnskje), da vi møtte på Oslo politiorkester et annet sted i byen. De virket imidlertid, i likhet med Drammen politiorkester, å være mer opptatt av lystige toner, enn å bringe forvillede østlendinger tilbake til hovedstaden.
Men da Bergen politiorkester dukket opp rundt et annet hjørne sammen med et par uniformskledde til hest, da spurte jeg heller hva anledningen var fremfor å føle at nettverket snørte seg sammen rundt meg. Hehe. Viser seg at oljebyen er overflommet av spillende politi i anledning musikkfestivalen som pågår. Moro! Kjente et stikk av savn til studentliv, studentorkester og saxofonen som nå står og støver ned på ukjent sted i flyttelasset.

På en stor scene midt i byen hørte jeg kjente og kjære toner fra Les Miserables, og jammen meg var det ikke politifolk som stod bak disse også. Stilig bybilde, med fergen i bakgrunnen, ikke sant?
Jeg ser visst ikke så godt på avstand, måtte ganske nærme for å se at det står "Kor e' politiet" på skiltet på scenen. Nå trenger du ikke lure på det lenger, de er tilsynelatende i Stavanger, tør vi tenke Norges tryggeste by for øyeblikket? Så jeg oppfordrer folk fra alle andre steder i landet til å holde ekstra godt på vesker, kameraer og lommebøker om dagen.
Apropos vesker, i min veske har det i flerer dager nå ligget et brev jeg skulle ha postet med en gang, nemlig melding om navn for LilleCruz. Før jeg la brevet i vesken skulle jeg egentlig i flere dager kjøpt juice, men kom alltid hjem med andre ting fra butikken. Dette brevet er imidlertid skyld i at vi nå får juice til frokost like vel, for når jeg nå er nede i Klepp husker jeg at det var noe jeg skulle huske og da har jeg som regel kjøpt juice. Når jeg kommer hjem finner jeg brevet i vesken, slår meg i hodet og setter juicen sammen med de øvrige i kjøleskapet.
Disse tøffe figurene gikk på rekke gjennom Stavanger sentrum, og da jeg fisket frem kameraet fra barnevognen viste de seg å være svært så pr-kåte og noen riktige linselus. De var morsomme, men faktisk litt skremmende på nært hold!
Vi så dem igjen senere på dagen, da de forsøkte forføre en av statuene som finnes i byen. Ser jo at disse fant en god tone i lag, i motsetning til meg som var innom Bånsull i byen. Bånsull har litt bredere vareutvalg, men i likhet med Nøstebarn profilerer de seg på salg av ull og garn og tydeligvis, i likhet med nøstebarn, så kommer jeg visst ikke over ens med ekspeditrisene i Bånsull heller... Butikken i Stavanger ligger midt i byen, og døren er smal med en høy terskel. Jeg har jo en relativt smal og godt manøvrerbar barnevogn, og selv med den hadde jeg problemer med å komme inn i butikken. Så da jeg forsøkte å spøke med det med ekspeditrisen så hun bare på meg og meg kald stemme og sa at andre småbarnsmødre fikk det da vitterrlig til... Jeg sendte en tanke til Kiwa med tvillingvognen, hun hadde nok følt seg velkommen. Skulle jeg trenge mere 2tråds merino (og det gjør jeg nok) så får jeg heller handle på 123knit, og ellers forsøke å holde munn.
Nå har jeg endelig fått postet brevet mitt, så da lurer jeg på hva det var jeg egentlig skulle gjort. Og så var det sikkert en ting til jeg skulle ha blogget om, men det har jeg glemt...
God helg!

10 Kommentarer:

  • HEEEEERLIG innlegg!!! Du får virkelig med deg ting i byen min du! Skikkelig kooooselig! Takk for turen!!!! Kooos deg og ha en herlige lørdag! Men det var jo i TANANGER du SKULLE ha vært i dag, eller på Fjøløy med strikkejentene!!! Det hadde vært noe det gitt!!! Men men kan jo ikkje få med seg ALT heller! Klem og kos fra Vibbedille

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 5:50 p.m.  

  • Hva i all verden er det med deg og strikkebutikkdamer??? Har du noen meggete og ekstremt provoserende sider du aldri viser ellers og som slår ut når du er i nærheten av lammeullgarnselgedamer???
    Ha ei fantastisk helg - og hukommelsen dukker nok opp igjen smått om senn... før hjernen din gradvis tefloneres igjen om noen år.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 6:46 p.m.  

  • Du skriver utrolig godt og morsomt!! Men å komme til med vogn kan være en riktig så stor prøvelse mange ganger.... Da syns jeg synd på de med rullestol.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 10:23 a.m.  

  • Ammetåke kalles det, om man ammer eller ikke :) Første tiden etter fødselen, ja flere måneder og for mange kanskje år, opptrer denne tilstanden. Høyst normalt altså, men du fikk laget et utrolig morsomt og flott innlegg av det. Kan ikke skjønne at du har glemt noe... Men hvorfor kan ikke ekspeditører være mer forståelsesfulle for barnevogner og slikt? Særlig på den typen butikk burde vel barnevogner være et vanlig syn:) Føler også med Kiwa, hun kan vel knapt komme inn i hvilken som helst dagligvarebutikk. Fortsatt god helg!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 1:15 p.m.  

  • Kjekt å lese innlegget ditt.Denne helgen var det politi og helgen om fjorten dager inntar musikantene Stavanger:) Mellomste i familien spiller i skolekorps og vi skal tilbringe helgen i Stavanger.Vi håper på like fint vær da.Ha en super uke.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 5:48 p.m.  

  • Hei
    Høres ut som du har hatt en flott weekend:0) Går ut i fra at det er M du har vært på "stevnemøte" med?

    Kommer du snart en tur til Bergenby også? Kunne tenke meg å hilse litt på lille Cruz og ikke minst på mammaen hennes:0)

    Kos deg i solen og nyt tiden med ammetåke!!!

    Etter Blogger Fru Fryd, Klokken 6:01 p.m.  

  • herlige rundtyr i byen..litt skumle disse typene,,men men morsomt innslag...
    ha en fine uke

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 10:09 p.m.  

  • You've got mail, som det haster bittelitt med svar på! :-D

    Etter Blogger inspiro, Klokken 1:21 p.m.  

  • Flott innlegg!Og jeg er så enig med deg ang de "figurene" - syns de e litt ekle jeg...Akk som med dukker som beveger seg...Uuurrggg!Skulle bare innom for å ønske god helg,men ble jo her inne-bilde av lillebaby og greier!Fine bilder,god tekst-flotte arbeider du har fått til bebbis!Heldig!Mvh Matmor/Teraks

    Etter Blogger Teraks, Klokken 11:05 a.m.  

  • Hihihi ... Høres ut som en fin helg. Håper denne helgen blir like bra, dog uten ammetåke.

    Etter Blogger amylin, Klokken 9:56 a.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden