Cruzidulls gale verden

torsdag, november 08, 2007

dessverre ikke kriminelt å være tjukk i huet...

...bare fryktelig irriterende for dem som opplever det!

Vi har den siste tiden vært svært plaget av rotter i Bergen. Et av stedene hvor rotteplagene er værst er rundt turstien langs Store Lungegårdsvann. Fordi jeg jobber i sentrum og fordi jeg bor der jeg bor, sykler jeg dette strekket hver eneste dag. Og jada, jeg har sett rottene. Store er de. Fete er de, tamme og glindende i pelsen. Velfødde.
Heldigvis, og jeg liker denne tanken, sykler jeg så fort (!) at jeg ikke ser dem så ofte, men når de løper over veien rett foran sykkelen er de jo ikke akkurat til å unngå.
Nå var det ikke akkurat rottene jeg skulle skrive om, men denne merkelige fremtoningen jeg møtte på hjemvei i dag. Ja, ikke en rotte alstå, de har vel vett til å holde seg innendørs i dette regnet, men en tett, litt eldre dame med utenlandsk bakgrunn, store solbriller og sydvest, i elektisk rullestol! Dette er normalt ikke ting jeg legger merke til, men jeg har sett fremtoningen på turstien tidligere, og det har gjort inntrykk...
Så har du faktoren meg og. Jeg er en av de uhelbredelige som blander seg i ting. Vet ikke hva det kommer av, men har alltid vært sånn, og det er både ting jeg føler jeg har noe meg og ting jeg egentlig best kunne latt være. Vel, tilbake til fremtoningen, som jeg sikkert ville syklet (svært raskt) forbi hadde det ikke vært for først bevegelsene, og så oppfattelsen av hva vedkommende faktisk gjorde der langs store Lungegårdsvann. Dette kvinnemennesket kjører rundt med en stor bærepose stapp full med oppskåret brød, som hun kaster ut langs turstien. Svært, svært smart når Bergen kommune altså sliter med disse rottene.
Jeg har altså sett dette før, men må ærlig innrømme at det har tatt tid før jeg maktet å ressonere meg frem til realiteten av rullestolkvinnens handlinger.
I dag kom jeg altså syklende i regnet, som vanlig, og så rulletolmennesket i ferd med å kaste brød i store mengder langs turstien. Jeg bremser opp og sier i en rolig tone "unnskyld, men du må ikke mate rottene." Jeg tipper kvinnemennesket, eller rottekvinnen om du vil, har hørt dette før, for hun tente i alle fall på alle plugger med en gang. "Jai ikke mate rotte, jai gi mat til fugl". Jeg forsøker, fortsatt rolig og behersket, å forklare at det er veldig mye rotter i området, og lite fugl, samtig som det er mildt ute nå slik at ikke fuglene trenger så mye mat. Hun holder på sitt og sier at hun "kjøre opp og ned ofte og når jai komme tilbake det være fugl". Hun legger også til "Do ikke blande deg, kanskje do ha problem med mann hjemme?" For det har jo mye med sammenhengen å gjøre.
Jeg skal kaskje ikke blande meg med alt mulig (sier samboeren i alle fall), men dette er min arbeidsvei og. Selvfølgelig er det prisverdig at noen tenker på fuglene (for duer er det jo absolutt ikke nok av heller i Bergen), men det må jo være tillatt å tenke på konsekvensene av de handliger man gjør. Være seg det er å snakke til fremmede mennesker i den tro at de er rasjonelle eller å kaste ut store mengder mat i et rottebefengt område og tro at det bare er fugler som spiser det...
Vel, for alle dere dyrevenner der ute. Er det ikke godt å vite at rottene i Bergen går en god vinter i møte.

Fordi mange ikke liker bilder av rotter, og fordi dette innlegget delvis handler om mat, legger jeg likeså godt ut et bilde av noe av det beste jeg vet, uavhengig av årstid. Mmm. Grøt!

14 Kommentarer:

  • Har ikke mammaen din sagt at du ikke må snakke med fremmede! Plutselig blir du bortført av en utenlandsk bande og ført bort på en hyperkjapp rullestol og så finner vi deg aldri igjen! *skingrestemme*

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 5:47 p.m.  

  • *gisp* Jeg mater ikke fuglene hjemme en gang, for å unngå rotter og mus.
    Forøvrig skapes det mye underholding, når du blander deg opp i alskens!
    Gimme more!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 5:56 p.m.  

  • Hehe.... godt at noen blander seg, men det spørs jo om det hjelper så mye...... usj, rotter.... *grøsser*

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 8:13 p.m.  

  • Bra skrevet...og grøt er kjempegodt!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 12:23 a.m.  

  • Hurra for de som blander seg!
    Tror mange har lyst til det, men ikke tør!
    Fikk lyst på grøt nå!
    Ha en riktig fin helg!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 10:54 a.m.  

  • Sånne gale rottematedamer nytter det ikke å snakke til/med. Det går ei posedame og forer oppe på Nygårdshøyden også. Hver natt siger hun rundt med et utall bæreposer fulle av brød og solsikkefrø. Maten ligger i hauger rundt omkring på universitetsområdet og ellers der det måtte passe. Vindusposter og portrom er også yndet mål.
    Det er mange som har prøvd å snakke med henne, men det nytter bare ikke. Vi ser bare haugene og plastposene som ligger igjen etter de nattlige ekspedisjonene hennes.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:33 a.m.  

  • Vi trenger noen som bryr seg, det er altfor få av dere nå om dagen! Men, æsj å drive å mate den f***skapen, er ikke rart de yngler da... Så forresten en SVÆR rotte rett utenfor vinduet til Friday's, den var på vei mot bassenget utenfor Hotel Norge, ekkelt!

    Ønsker deg en fin helg :-)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:56 a.m.  

  • Grøten så deilig ut...!

    Rotter liker jeg ikke, ikke mater jeg dem, og ikke mater jeg fuglene heller. Det er vel noe vi strengt tatt gjør når frosten er kommet?

    Ha en flott helg!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 12:09 p.m.  

  • Du er tøff Cruzidull, vi skulle ha hatt flere slike "nabokjerringer" som deg!!

    Ha en fin helg.

    Etter Blogger Fru Fryd, Klokken 9:15 p.m.  

  • Må nok si meg enig i at denne damen ikke virker som den som er mest velmøblert i toppen..hehe..=)
    Skjønner godt din frustrasjon jeg!!
    Hilsen fra Askøy dame =)

    Etter Blogger Monica Therese, Klokken 11:13 a.m.  

  • Jeg så en eldre mann gjøre det samme i C.Sundsgt forleden dag. Jeg skjønner ikke helt hva de tenker med... Vet ikke om det er så mye rotter akkurat der, men duer er det mer enn nok av *grøss*

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:14 p.m.  

  • Rotter er ekle. Duer er ekle. Jeg sparket etter duene da de var på min skolevei, ergo kan du sparke etter rottene nå når de er på din jobbvei. Deal? :) Må si jeg sånn sett er glad jeg har emigrert til det iskalde nord, det som finnes av skadedyr her må jo fryse ihjel (på samme måte som oss søringer holder på å fryse ihjel) - jeg lever i troen iallefall. Grøt blir middag på onsdag, gleder meg allerede!

    Etter Blogger Margrethe, Klokken 12:24 p.m.  

  • Huffameg, - rotter er de verste gnagerne jeg vet!
    Hurra for deg som tør å si fra, den dama der kunne umulig være den skarpeste kniven i skuffen for å si det sånn....
    Håper du får en rottefri onsdag!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:36 a.m.  

  • Du er altså dagens underholdning på et fat! Takk for en deilig latter på morgenkvisten!

    Stor klem til favoritt-kløna mi fra varme Bahrain

    Etter Blogger Annevenn, Klokken 8:07 a.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden