Cruzidulls gale verden

mandag, juni 18, 2007

Brussel, au revoir!

Nå er det noen flere dager som har rast avgårde så alt for fort. Heldigvis har jeg bilder som viser at det ikke bare en en drøm, men at noen av disse dagene virkelig ble tilbrakt i Brussel med jobben!
Siden turen var i jobbens regi var det et rimelig tett program. Fokuset var blandt annet på hvordan ivareta norske interesser i EU, utviklingen av forvaltningspolitikken i Europa, EØS og ikke minst EFTAs overvåkningsorgan ESA. Veldig spennende med andre ord! På vei til Europaparlamentet passerte vi Europakommisjonen, som var vesentlig mindre enn forventet:
Jeg hadde selvfølgelig fotoapparatet, og det var kanskje ikke uventet at det ble et par bilder underveis, men på enkelte kan man undres hva eller hvem som egentlig er gjenstand for fotografering! (jeg er på nynorskkurs om dagen, og har innsett at substantivisering er gøy!)
Jeg har dessuten blitt en faggeek!
Plan og bygningsloven § 74 nr. 2 lyder:
"Kommunen skal se til at ethvert arbeid som omfattes av loven, blir planlagt og utført slik at det etter kommunens skjønn tilfredsstiller rimelige skjønnhetshensyn både i seg selv og i forhold til omgivelsene. Tiltak etter denne lov skal ha en god estetisk utforming i samsvar med tiltakets funksjon og med respekt for naturgitte og bygde omgivelser. Skjemmende farger er ikke tillatt og kan kreves endret."
Vi så mange eksempler som kanksje ikke ville passert i Brussel, eller er dette "djervt kontraherende"?
Akk ja. En storby med en million innbyggere blir ganske rommelig. Litt navigering var tidvis påkrevd.
Ellers var det vel aldri fare for å gå seg farlig vill siden det var skiltet hjem.
F? Ferge?
Jeg har ingen bilder av nattelivet, men natteliv var det. Jeg har deroimot et bilde av et klassisk pokerfjes . (eller er det bare vanskelig å stokke kortene? ingen flere kommentarer...) Manneken Pis er en kjent figur i Brussel, og som den turisten jeg er måtte jeg selvfølgelig knipse:

Vi fant ikke hans kvinnelige motstykke, men men en kanskje litt mindre kjent figur, parodien Chien Pis:Vi fikk faktisk litt tid til shopping på lørdagen, men noen fuktige netter medførte at den helt store motivasjonen uteble. Imidlertid snublet jeg tilfeldigvis over en hobbybutikk, så noe fikk jeg da med meg:
To like bøker om smykkelaging (en til mor og en til meg), en stoffmerker (jeg har jo store planer om å lære meg å sy o hellige enfoldighet) og en dings som angivelig gjør det lettere å strikke med flere farger? Har aldri sett noe slikt før og en ny duppeditt er alltid gøy å prøve. Ikke kostet det stort der heller. Jeg trodde virkelig ikke på prisen på bøkene, men etter å ha spurt ca tre ganger fikk jeg bekreftet at de virkelig var satt ned til 1 euro! Nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte fler, for det kunne jo hende det var flere som ville hatt en slik bok, men må nok en gang skylde på denne "tåken" som begrenset shoppinglysten...

Grunnen til at jeg likte boken så godt, og også tenkte den kunne være fin til min mor som ikke snakker fransk, er at det er fine illustrasjoner hele veien med gode tips til hvordan man kan sette sammen glassmykker.
Lite tekst, masse illustrasjoner:Jeg har alltid hatt sansen for chokers, men dette blir nok lekkert som armbånd og:Samboeren fikk også gave. Eller gaver! Hele fem liter assortert belgisk øl hadde jeg klart å pakke trygt ned i den bitte lille stoffkofferten! Skal si det var julestemning her i går ja! Attpå til var jeg så heldig å få kjøpe en liter gin på kvoten til en kollega! Gin er nemlig noe av det beste jeg vet!
Denne så jeg plutselig på kjøkkenbenken i stad:
Kult navn?
Fulgte "sporet" og fant dette på verandaen:En storfornøyd samboer som nyter sin Grimbergen i solen! Det så jammen godt ut, ja!

3 Kommentarer:

  • Heldigen! Også sponset tur da. Det er jo alltid gøy! Ser ut som dere hadde en fin tur! Samboeren så også veeeeeeeldig fornøyd ut:-)
    Stakkars katteskinnet som ikke fikk slippe ut.... Han ser skikkelig betuttet ut...
    Ha en strålende uke!
    PS! Sees 4. juli:-)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 5:30 p.m.  

  • Det der så ut som en bra tur. Heldige dere! Og det øllet der hadde nok mannen i dette huset blitt glad for også.

    Kanskje vi ses på fredag? ;) Håper det!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 9:54 p.m.  

  • Så kosleig å høre at du likte deg hos meg :) Og tusen takk for tips om Gunilla Holm-bok! Jeg har faktisk sett den i bokhandelen, men ikke rukket å bla gjennom den enda... (Ja, jeg er en notorisk "blaer" i bokhandeler - hehe!)

    Etter Blogger Hege, Klokken 10:12 a.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden