Cruzidulls gale verden

fredag, januar 16, 2009

Storbyferie for liten og stor (Cruz)

LilleCruz og jeg har vært i Tigerstaden en tur. Mens jeg var der hadde jeg lovet å hjelpe mor å sy sikkerhetssøm i fanakoften hun  strikket i påsken (den blå) slik at den endelig kunne bli montert. Jeg hadde nemlig, med hjertet godt oppe i halsen, sydd og klippet i min (den røde) og var da nærmest å regne som erfaren på området... Nu vel... Uansett hadde mors symaskin vandret heden. Siden hun har relativt enkle symaskinbehov hadde hun anskaffet en plæstick fantæstick til under 1000-lappen i stedet for en kostbar og umulig service. Etter å ha sydd de nødvendige sting i koften måtte jeg jo prøve vidunderet, og siden min søster i lange tider har mast etter et oppheng til sine rundpinner passet det jo bra som testprosjekt.
Hadde jeg hatt bedre bilder hadde maskinen kanskje fått et eget blogginnlegg, men kan si såpass at den syr helt greit. Dvs. den syr pent, men du får en helt utrolig plastikkfølelse mens du syr, for ikke å snakke om at den tilter om du legger litt vekt på den og ikke minst lyden, DEN lyden... Når jeg skal ha ny maskin, og det må jeg nok snart siden den jeg har smelter ledningen (!) mens jeg syr, så tror jeg nok jeg vil ha en annen. 
Ettersom vi bor i lille Norges 8. største by er et besøk i Tigerstaden å regne som storbyferie, men LilleCruz og jeg tok den litt lenger og ble med båten til Kjøbenhavn, sammen med mor og søster og Cruzine. Av og til er det heller ikke så dumt med logistikk. Siden det ikke er plass til bagasje, to barnevogner, to babyer, tre reiseglade damer og en sjåfør i en alminnelig personbil tok LilleCruz og jeg oss en skikkelig bytur og møtte resten av reisefølget direkte på kaia. Det passet i grunnen bra, så fikk vi endelig sett operaen og. LilleCruz vender tommelen opp.
Uheldigvis tok jeg praktisk talt ingen bilder i de røde pølsers hovedstad, men vi fikk både shoppet litt og kost oss med god mat samtidig som vi skremte vettet av en hel restaurant da ene dekket på min søsters barnevogn eksploderte! Forresten var det det andre, første dekket eksploderte på turen over. Jeg trenger kanskje ikke skrive at det var litt styr og ble noen turer innom sykkelbutikker for reprasjoner? Jeg trenger heller ikke skrive hvor høyt det smalt for du som leser vil neppe tro det, men jeg kan si såpass at en av gjestene ved spisestedet hylte og dukket ned med hendene over hodet og det ble en ganske trykket stemning mens kelnerne engstelig kikket rundt for å finne hvor eksplosjonen kom fra...
Med to små på tur blir det rolige kvelder og ENDELIG ble jeg ferdig med fanakoften. Kjapp å stikke, men fy for et herk å montere. LilleCruz kunne uanstett "gå" i land i Oslo med nytt sett, men jeg burde kanskje presset det litt før jeg tok bilder? Om det hadde hjulpet med press når bildene ble tatt i bambushekken med storm i kastene er vel heller usikkert... LilleCruz ser uansett ut som et svært sjarnerende lite Fanatroll med klærne på og jeg er fornøyd med resultatet!
På byvandring i Oslos gater kom jeg over en artig plakat:
...og etter å ha kikket inn må jeg jammen si meg enig. "Ja, opphør salg umiddelbart!" Alpakka til 50 % ble rett og slett min økonomiske ruin... Nå er det tomt, både i hyllen og på konto. Haha. Dette var ikke helt etter planen med henhold til tidligere omtalt garnslanking, men fangsten skal forvandles til det varmeste barnetøyet! LilleCruz er fornøyd med sprekken, og når hun er fornøyd er jammen jeg det også ; )
Når sprekkene først skal erkjennes blogges må jeg vise frem fangsten etter at jeg i noe som føltes som en evighet hadde rotet (nesten) fra meg i knappeskålen på disken hos Tjorven. Til én kr. stykket kunne jeg rett og slett ikke la det være!
Fjongt barnehagetøy må jo ha fjonge knapper, for ja nå er det barnehagetøy det går i. Snille damer på HB har hjulpet meg med en liste over kjekt å ha av ulltøy til den lille, og jeg har ikke mange dagene igjen (9!!!) før arbeidslivet kaller og strikketiden nok blir betydelig redusert. Noe har jeg i alle fall ferdigstilt, selv om det kanskje ikke ble så fjongt som ønsket? En rosa og brunstripet bestefarstrøye med litt høy hals mangler bare å få sydd i noen... ja... knapper:
og jammen sann er det ikke bare knappene som mangler også på den akk så mye omtalte Little Sister dress. Opal står visst ikke i mot stomkastene i hagen, men skal nok holde en liten tulle god og varm på magen, dessuten er den grei fordi den tåler vask. Genseren over er i lammeull fra 123knit, deilig og tynn men varm. 
Nå var det godt å komme hjem. Jeg sitter i sofaen med beina på bordet og puster ut etter en traumatisk opplevelse på flyplassen. Jeg skal fortelle når jeg får det hele mer på avstand. I mellomtiden skal jeg endelig få prøvd strikkemaskinen jeg har fått låne av snille MadamStrikk (som er en ren strikkemaskin i seg selv). Dette har jeg gledet meg til lenge! God kveld!

6 Kommentarer:

  • Nye plagg til veslemor, og fine var de også! God helg til dere :)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 7:09 p.m.  

  • Fine plagg! Fint du har hatt en fin tur til hovedstaden. Ha en god helg!

    Etter Blogger amylin, Klokken 8:40 p.m.  

  • Det er alltid kjekt med en tur til danmark.Gleder meg til å høre om opplevelsen på flyplassen.Ha en strålende helg.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 9:25 p.m.  

  • Så fin fanakofta ble, du tryller frem utrolig mye fint med pinnene dine!

    Herlige knapper, med de rette knappene blir strikkeprosjektene et hakk lekrere :-)

    Ha ei god helg sammen med cruzemannen, og nyt de siste permisjonsdagene dine!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:01 p.m.  

  • åhh!!! det er ikke annet å si enn !åhh!!!

    alpakka til 50%... *drømme*
    og herlige strikkeplagg!!!

    Etter Blogger Linda, Klokken 8:07 p.m.  

  • Så flott jakke. Fanakoftene er jo så fine. Du strikker så mye flott. Ha en fin helg

    Etter Blogger strikkedilla, Klokken 7:16 a.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden