Cruzidulls gale verden

fredag, juni 29, 2007

Om grønne fingre og trivsel på jobben?...

Da jeg begynte i jobben min tok jeg med en grønn plante for å pynte opp på kontoret. En liten spire som var ment å vokse seg stor i takt med mine kunnskaper om plan- og bygningsrett og ferdigheter i nynorsk.
De første ukene vokste spiren masse! Ble dobbel så høy som den var og de første skudd kom på enden av bladene, slik en kan se på de to første bildene i mosaikken.
Jeg har vannet, sørget for sol og tatt med næring til den lille grønne.
Jeg har lært mer innen rettsfeltet mitt, fått utvidet arbeidsområdet og blitt flinkere i nynorsk. Stakkars planten derimot, har det ikke like greit.
Plutselig begynte bladene nederst å falle av. Fargen ble mørkere og røtter vokser ut fra hele stammen! Jeg har prøvd både mer og mindre vann, mer og mindre næring og mer og mindre direkte lys. Jeg kan rett og slett ikke forstå hva det er den vil. Se på de to nederste bildene i mosaikken og se hvor halvdød og patetisk den nå ser ut...
Jeg har noen slike hjemme og. Skriver "noen" fordi disse sprer seg lett og er litt vanskelig å holde tall på. Den jeg tok med på jobb var den største av tre stiklinger jeg har fått av en venninde, nå er den den minste, for se slik som de strutter de som står i vinduskarmen hjemme:
Nederst til høyre ser du en avlegger som har vært heldig og funnet veien ned i potten til moderplanten. Rett over ser du to som ikke var like heldige, og landet i vinduskarmen. Ikke mye å vokse på der.
Jeg aner ikke hva disse plantene heter, men kule er de absolutt (når man får de til). Vi du ha en avlegger så skik ut, og vet du hva den heter setter jeg pris på en kommentar.
Ja, nå fru Fryd, du som har sett den stakkaren på jobb, nå fikk du se hvordan den egentlig skulle sett ut...

Når jeg nå først er inne på grønne fingre så må jeg vise frem citrustreet mitt som stadig kommer med et vell av fantastisk duftende blomster, men likevel aldri bærer frem mer enn én frukt av gangen...
Ønsker alle en riktig god og grønn helg!

10 Kommentarer:

  • Åh...då eg var lita fekk eg vete at den heitte "Mor med mange barn på fang". Det finnest sikkert eit meir vitskapleg namn, men poenget mitt er:

    Eg har leita etter ein sånn så lenge eg kan hugse. Trur du det går an å sende eit lite barn i posten?

    Eg hugsa det som fantastisk at den berre lagde fleire og fleire ungar. Farmor hadde ein sånn, men eg veit ikkje kvar den er no.

    Etter Blogger Unknown, Klokken 9:45 p.m.  

  • Planten aner jeg ikke noe om, men jeg ble mest fasinert av at du skal lære deg nynorsk. Eg burde kanskje svara deg på nynorsk?

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 9:52 p.m.  

  • For en fin appelsinplante du har. God helg.

    Etter Blogger amylin, Klokken 10:32 p.m.  

  • Planten din heter Kalanchoe, om jeg ikke tar helt feil... ;o)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 10:54 p.m.  

  • Hm... mor och barn??? Ja, det finns det en planta som heter... men här är det en helt annan än denna ;)
    Här tror jag vi kallar en planta som din, tom din fd... :)) För "sprätt iväg"... passande namn va??? ;) Originalnamn vet jag inget om, hihihi... Sprätt iväg duger för mig... dock har jag ingen, nej...
    Må så gott... värmländskan... kramis, ngn med krånglande dator och oftast tom nätet, suck...

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 5:38 p.m.  

  • Eg er imponert over sitrusen din, eg! At nynorsken er ein del av jobben din syns eg er heit naturleg;)

    Elles trur eg at eg har høyrt eit råd om å transportere små avleggarar i poteter... Kanskje det går an å dele ei potet eller grave ut eit hol, og stappe nokre babyar inni?? Så kunne magfly få ein...

    Eg hadde ein slik eingong, men det vart litt for mykje etterkvart, så eg "mista" dei!

    Etter Blogger Anlen, Klokken 10:40 p.m.  

  • Eg undrar om han ikkje har fått ein smule for mykje gjødning. Ein del plantar vert svidde om dei får for mykje og då vert dei sjåande ut som han du har. Men eg er ikkje sikker. (Hjelpe meg hvor lenge siden det er jeg har skrevet nynorsk. Og takk Gud for det! :))

    Etter Blogger Margrethe, Klokken 4:28 p.m.  

  • Hei :)
    Den planten "mor med mange barn" som jeg/vi har kalt den bringer gode minner - fikk en slik av en lærer en gang på ungdomsskolen, som etter hvert spredde seg til de fleste potteplantene hjemme :)... men etter mange flyttinger så har de forsvunnet en etter en... så jeg skriker ut :D jeg vil veldig gjerne ha en avlegger :)

    mvh Tone :)
    toneskol@start.no

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 3:42 p.m.  

  • Hær i finnmark og i tromsø kalle vi den for "grakalln"
    det e jo en mann som får masse unga *hehe*
    jeg hadde den..og lot de vokse fritt..så den ble faktisk en hengende plante.. de tåler å stå ganske så tørt.. bare de får litt vann innimellom så går det bra.
    og klarer den seg vinteren over så overlever den nok resten også..
    Jeg ble så lei av alle barna som rammlet overalt så jeg trakka min grakall på mamman min *hehe*
    Jeg har brukt å sendt frø i en konvolutt.. de tåler utrolig mye.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:58 p.m.  

  • hei æ har å ein sånn eni den datt åverenn her om dan, råttna neant. fer my vann sekkert ?

    Etter Blogger Unknown, Klokken 7:34 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden