Cruzidulls gale verden

søndag, februar 18, 2007

Fastelaven!

Det er fastelaven i dag. Vi har ikke ris, men en pakke gjær lå klar i kjøleskapet, og ris eller ei, fastelavensboller MÅ man jo ha!
Fant frem oppskriften, som selvfølgelig gir de aller beste bollene (klikk for å forstørre bildet og lese ingrediensene). Husker mor brukte å øke den så vi satt i det uendelige å trillet boller - 96 stykker for å være nøyaktig, men det var den gang, vi er bare to så en porsjon får holde mer enn nok!
Smelt smør, ha i melken og varm opp til ca 37 ¤c og løs opp gjæren.I mellomtiden blander du det tørre og når gjæren er klar blandes det hele.
Samboeren fikk kjøkkenmaskin til jul for noen år siden. Han har vel knapt rørt den, men det har jeg desto mer. Med supermaskinen og eltekrok tar det ikke mange minuttene før deigen ser silkemyk ut:For å heve deigen setter jeg bare bollen på lysarmaturet til akvariet med et rent kjøkkenhåndkle over. Tar ikke lange tiden før deigen er dobbel størrelse (+).
Vi hadde ikke krem, eller jeg er ikke så glad i det (valgfritt). Vaniljekrem derimot! Nam nam, og det kan godt stekes sammen med bollen. Selvfølgelig kan man ha litt på toppen, men jeg liker godt å ha kremen inni.
Dette skal bli en bolle:
Kult med gult: Pakkes sammen:
Til den ser slik ut under:
Snu den på brettet:Joda. Har visst trillet noen hundre boller i mitt liv.
De etterhever også vanvittig bra på akvarietoppen. Kan man i det hele tatt få vellykket bakeverk uten?
Pensler med litt oppvarmet melk. Vanligvis pensler jeg ikke, men i dag tenkte jeg: Hvorfor ikke.
Voila!
Lukter godt i leiligheten nå, ja :D

Anbafaler virkelig oppskriften over. Blir ikke tunge, harde boller av denne. For det har vel alle fått servert en eller annen gang? Mordvåpen.
Har du ikke vaniljekremen inni blir de ENDA større! En annen ting som er godt: bolle med smil. Som egentlig ikke er mere mystisk enn en smilsjokolade pakket inn i hver bolle.

Disse er så gode at vi hverken trenger krem eller melis.

6 Kommentarer:

  • Mmmm dette så godt ut. Kan du ikke sende over noen til oss? Har ikke fått boller i dag, vi... Snufs... Får du ikke litt medlidenhet med oss nå? ;-)

    Etter Blogger Embla, Klokken 10:08 p.m.  

  • Disse så nyyyydelige ut, har lagret oppskriften, tusen takk! Jeg har brukt å ha makronfyll inni bollene, men lager da mini-boller. Godt det også:-) Ha en fin uke!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 10:50 p.m.  

  • Å sukk og stønn....
    NÅ fikk jeg virkelig lyst på boller nå!
    Å så jeg som har glemt at det var fastelaven da, - hadde ikke hverken mel eller gjær i huset.
    Gjett hvem som kommer til å rappe oppskrifta di og lage boller i morra??
    Ha en flotters kveld, og takk for koselig besøk i bloggen min forresten :)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:11 p.m.  

  • Nammenam! Det så godt ut! Farlig godt! Her i huset går boller med vaniljekrem ned på høykant:-)
    Jeg glemte hele bollebaksten i dag jeg. Jeg får lage en dag til uka, som trøst. Ha en strålende uke!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 11:57 p.m.  

  • Tusen, tusen takk!
    Det var en vanvittig god forklaring! Skal skrive den ut, altså! :-)

    Også har jeg meldt i fra til Johansen om behovet for akvarium med armatur... :-)))

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 8:41 a.m.  

  • Bolle med Smil høres spennende ut, og må definitivt prøves ut en gang!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 8:12 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden