Cruzidulls gale verden

torsdag, februar 08, 2007

Du skal høre mye før...

Tok inn posten nettopp, og kom uheldigvis i skade for å åpne et brev som ikke var adressert til meg:
Vanligvis er postkassen vår temmelig tom, men nå har NRK vært så "hyggelige" at de har sendt et brev til min samboer. Vi får heller betale enn å få masse mobiloppringninger og ubehagelige typer på døren, men jeg stusset nå likevel litt over tallene:Avregning? Tilleggsavgift pga sen betaling? Jeg fikk ikke dette til å stemme, så tok en telefon til fanden selv der oppe i Mo i Rana (alternarivt: no æ du rana!).
"Det var da ingen problemer med den regningen," kunne den damen fortelle. "Men vi har jo ikke betalt for sent? Hvorfor får vi tilleggsavgift da? Og beløp på 0,36 øre? Det må jo være noe tull?" "Det har seg slik" sier telefondamen, "at siste faktura var på kr 1359,36,-" "Ja?" sier jeg uten helt å forstå hva hun snakker om. "Ja, men dere betalte bare inn 1359,-." "Ja?" sier jeg, og så demrer det litte gran, "så vi har glemt å betale 36 øre?" "Ja" sier damen i telefonen. "og da får dere tilleggsavgift på grunn av sen betaling."

Hærlighet, nå står ikke verden til påske, tenker jeg. Kreve tilleggsavgift på 36 øre. Enda godt det ikke ble sendt til inkasso.
NRK har faktisk greid å regne sammen 1051,92 + 0.36 + 0,05 =1052,33. Nesten så jeg får lyst til å finne frem rød penn og skrive en fin, krøllet R i margen, akkurat slik frøken gjorde for oss i barneskolen.
Jaja. Står heldigvis ikke mitt navn på den regningen. *hehe*

Det er ingen hemmelighet at jeg i grunnen syns lisensen er noe tull. Inspirert av ryktene som går om at ansatte i NRK ikke betaler lisens, selv ikke vaktmester på NRKhuset, spurte jeg damen i telefonen om hun betalte lisens. "Kanskje det" var svaret jeg fikk. Hva i alle dager er det for et svar?

Forøvrig anses det nærmest som en menneskerett å ha tv i Norge i dag hvilket innebærer at om du ikke har penger til å dekke lisensen kan du få den dekket etter sosialtjenesteloven!
Avskaff lisensordningen sier jeg!

8 Kommentarer:

  • Nei til kringkastingsavgift, nei til kringkastingsavgift, nei til kringkastingsavgift....

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 5:07 p.m.  

  • Wow! Jeg er stum.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 6:41 p.m.  

  • Helt enig, avskaff lisensen.
    Og jeg er også stum... hvor mye ekstrautgifter hadde de egentlig på å ha en person til å sitte å lage det regnestykket. Tror de kunne spart seg for den og kommet ut med en bedre sum!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 7:25 p.m.  

  • Jøss går det ann? Egentlig så burde man jo ikke bli så forskrekket for det er jo NRK det er snakk om!

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 9:33 p.m.  

  • HALLO! Går det virkelig ann!

    Etter Blogger Beate, Klokken 5:28 p.m.  

  • ha ha ha... nå fikk jeg meg en god latter, tenk at de er så smålige!!! straffegebyr på noen øre. Nei fysj... jeg er glad for reklamefri tv, men jeg syns de kunne heller fått bevilgning fra staten og ikke tatt fra oss, vi betaler jo skatt likevel..åh grrrr... sukk... akk...

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 7:54 p.m.  

  • En sånn fekk vi også, hihi. Og vi var visst maaaange i samme gode selskap...
    Gode,gammle NRK... hehehe..

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 2:54 a.m.  

  • Denne tilleggsavgiften lurte jeg også på når vi fikk regningen, men her er altså forklaringen.
    Hehe, det er bare helt utrolig :)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 12:08 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden