Cruzidulls gale verden

torsdag, januar 06, 2011

For det er Norge i rødt, hvitt og...

ALLE kjenner den Norske klassikeren kjent som Mariusgenseren. Mange vet også at i samme serie får du lue, pannebånd, knestrømper og i senere tid også vest og hettejakke(!) og sikkert mye mer. Det norske designparet Arne & Carlos har laget en original og enormt populær variant kalt Space invader, og da de laget et luehefte i samarbeid med Dale er mønsteret en gjenganger også her. Jeg kastet meg over trenden før jul og tenkte mannen ville bli tøff i en slik. Garn og mønster ble kjøpt og jeg strikket i vei, men først da luen ble klar innså jeg at den var alt for trang for våre tjukke skaller... Ok, jeg strikker tydeligvis veeeldig stramt for alle andre får kjempestore luer når de gjør som beskrevet i oppskriften. Først da jeg byttet garn OG gikk opp en pinnestørrelse ble den passelig...
Den første ble gitt i julegave til mannens 10 år gamle skatenevø (og har angivelig ikke kommet av siden), den andre smykker nå topplokket på mannen. Nyttårsaften bestilte svigerinnen en tilsvarende, bare i lilla nyanser. Mandag var jeg innom verdens hyggeligste lille strikkebutikk og snopet med meg garn til bestillingen. (Jeg som ikke skulle kjøpe noe særlig garn i 2011, går på en smell første butikkåpne dag...)
Nå ligger garnet her og roper om oppmerksomhet i lag med andre halvferdige prosjekter på pinnene. I mellomtiden går det rykter om at strikkeluer har en viss foryngende effekt (aka. blir spurt om leg. på polet) og svigerinnen har allerede spurt hvor luen blir av (på spøk altså).
Selv om mannen hevder det motsatte så strikker jeg desverre ikke en lue på en ettermiddag, men det er uansett sikkert at så lenge garnet ligger i nøster og ikke på pinner blir det dårlig med ferdig resultat så da er det vel bare å legge vekk den lille klassiker under arbeid og hoste opp de nødvendige rundpinner.

6 Kommentarer:

  • Leg på polet er da et kompliment av de store! Jeg ble spurt rett før jul (33 år gammel) og ble skikkelig smigret.

    Etter Blogger Monstermønster, Klokken 12:04 p.m.  

  • Nå ble jeg glad! Det er godt jeg er på 'lue-kjøret'! Yess, kan godt ta av 10-15 år på utseendet, jeg.

    Etter Blogger Moan, Klokken 2:05 p.m.  

  • De er så stilige de luene du har strikket :D Mange varianter rundt om i bloggverdenen av dem. Kjenner veldig til det med å ikke klare å gå forbi garn. Jeg kom hjem med fire nye nøster i går jeg også. Ser du har kjøpt alfa, der er et garn jeg liker veldig godt, men har hatt bittelitt dårlig erfaring med i det siste, men det har du jo lest om i bloggen min :P

    Etter Blogger Hanne, Klokken 2:27 p.m.  

  • Den blir nok nydelig i lillatoner!

    Etter Anonymous Elisabeth, Klokken 8:13 p.m.  

  • Arne&Carlos luene er kule! Takk for tipset til alternativ Mariusgenser; jeg får se, tror nok det blir en klassisk en dersom jeg strikker den. Men luer til de voksne guttane mine hadde vært litt gøy!

    Etter Blogger Grannylovestoknit, Klokken 9:24 p.m.  

  • Finfine luer! God helg til dere.

    Etter Blogger frksnupp, Klokken 1:11 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden