Cruzidulls gale verden

onsdag, november 22, 2006

I en kupé, på toget til Bergen...

Jeg har vært en tur i Oslo. Igjen, spør vel noen, for jeg har vel vært i Oslo ca. hver 14. dag siden jeg faktisk FLYTTET til Bergen, men ja, jeg har vært i Oslo IGJEN, denne gang for å feire min mormors 85-årsdag. Siden S. var i Finland skulle pus være med. Vi reiser best med tog, og niste må man ha. Her hjemmelaget pizza før den går i ovnen. (Det som ikke ble niste gikk i frysen slik at ikke S. skulle sulte når han kom hjem fra Finnland. Ja, han er litt bortskjemt *hehe*)
Siden jeg like vel var i det huslige hjørnet satte jeg en bolledeig og. Nam nam med vaniljekrem i midten.
Pus synes det er greit å være med på tur så lenge hun slipper å sitte i bur. På toget må vi sitte i den kupeen hvor det er tillatt for dyr, og det er ikke til å legge skjul på at det kan bli litt av et menageri ombord når toget er fullt, som det selvfølgelig var på fredag. Talte fem hunder i tillegg til pus. Heldigvis bryr ikke pusen seg så mye om hunder så lenge de ikke bjeffer. Blotte åsynet av en katt derimot, det er krise! Toget var fullt ja, men hun som hadde plass ovenfor oss (i en fireseter) var fryktelig allergisk, så konduktøren greide å finne andre plasser til henne og reisefølget. Det medførte at jeg og en ung jente med hund plutselig fikk fire seter til oss og dyrene våre. Angrer så sinnsykt på at jeg ikke fant frem kamera og foreviget pus og dvergdaksen Elvira da de lå i en toseter, og etter å ha snust litt på hverandre krøllet seg sammen til to baller og sov!

Fikk derimot foreviget mitt lille eple som la seg til i fruktkurven til mor og far.
85-årsdagen var veldig hyggelig. Så hyggelig faktisk at jeg rent glemte å finne frem kamera og forevige det hele. Desverre!

Tirsdag ble det tog tilbake til Bergen. Fikk ikke med alle tingene mine på første flyttelass, hvilket medfører at jeg har uendelig mye bagasje hver gang jeg reiser tilbake til Bergen. Mor og far hjalp meg på toget. Konduktøren hjalp meg av, og jeg ble selvfølgelig hentet på stasjonen. Nytter ikke for en persjon alene å frakte med seg pusen (som faktisk må sitte i bur i slike situasjeoner), sekken, gigaenorme kofferten til mor, et speil, et tv-bord og langrennsskiene mine. For ikke å glemme matpakken til mor som var så stor at den måtte bæres som ekstra kolli i tillegg til alt det andre. Tror mor var redd jeg skulle sulte på hjemveien, selv om det nok er liten sjangse for å avmagre noe særlig i løpet av 7 timer og 30 min. Sjekk matposen er full med sine to bananer, fire smurte rundstykker, et helt brett med pizzabiter(!), to colabokser, en fantaboks, en flaske imsdal, en kartong grapefruktjuice, to svære maxipakker ost og en pose med peppersalami! Sikkert noe mer som jeg har glemt og. Nam nam.
Pus en en engel å reise med. Når hun ikke sitter og ser ut gjennom vinduet eller krever kos på fanget, ligger hun og sover.
Vi får ikke sitte i Komfortvognen, men det er ikke så ille i dyrekupeen heller...
I de studentmiljøene jeg er del av synges det ofte på en drikkevise som omhandler en pike med garn på toget til Bergen:

I en kupé, på toget til Bergen, der sitter det en pikelill og piken spinner garn.
Ovenfor henne der sitter det en herre, han sier du er den første jeg har sett her med garn.
Eeek sier piken, han tror jeg er gravid.
Rolig sier herren, vi rekker nok det hele, vi er først i Bergen om en halvtimes tid...

Vel, jeg spinner ikke, men strikking går vel for det samme. Man rekker ganske mye på toget frem og tilbake, her er de enkleste og raskeste raggsokker jeg har strikket noen sinne, oppskrift etter eget hode. Selv om det nok ikke er en stor original er de veldig gode. 52 masker fordelt på tre pinner, 10 runder med 2r, 2vr, glattstrikk så langt man ønsker skaftet. hælklaff over 26 masker i 12 runder, snu helen, plukk opp 15 masker. Fell til det er ti masker på hver av fotsålepinnene, strikk så langt du vil ha sokken, fordel og tilpass maskene før tåfelling som gjøres på enkleste vis og vips et par supre raggsokker til en kostpris av kr 10,- Raggsokker har sin helt egen sjarm, syns nå jeg.
Har prøvd meg på flettemønster for aller første gang etter at jeg fant et pent mønster på nett. Hadde aldri trod det skulle være så enkelt med fletter. Denne sokken ble til på relativt kort tid. At jeg glemte å sentrere mønsteret betyr ingen ting i den store sammenheng, så lenge jeg husker på å speilvende partneren. Mønsteret kommer nok bedre frem i ensfarget garn, men Remas Mor Aase er både billig og godt å strikke med og var det jeg hadde for hånden da jeg startet med disse. Fargen er heller ikke så grell som det ser ut til her, og mønsteret synes godt i R.L.
Litt stolt, ja:











Første oktobersokk ble ferdig på hjemveien. Om jeg ikke forteller at jeg kun har brukt leg st. pattern er det kanskje ingen som ser at foten er feil? Oppdaget det selv først da jeg skulle felle til tåen, men igjen, strikker jeg partneren lik bør det ikke spille så stor rolle. Ble nå pent like vel.
Og endelig, over den værste kneiken på bestillings- (november-)sokkene, bokstavelig talt. Disse strikkes av ubehandlet, håndkardet og håndspunnet ull. Kan ikke strikke på dem i alle sammenhenger, for når jeg tar opp arbeidet av sekken tar det ikke lange tiden før jeg er innhyllet i en eim av sauefjøs. Dessuten er det stritt og fett å strikke med og tvinner seg for et godt ord. Litt som å strikke med sisaltau insatt med fårefett! Det er godt mulig man ikke blir hverken våt eller kald med disse på beina, men de er tyngre enn bly og en pikant eim av fjøs må påregnes nar man tar av seg på beina. Skal bli godt å få avsluttet disse!

...jeg fikk til og med min egen "herre" på toget, selv om en dritings brasse med gebrokkent og snøvlende norsk ikke er øverst på min ønskeliste... ikke noe sted på min ønskeliste i det hele tatt, faktisk...

5 Kommentarer:

  • Skjønn pus du har.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 12:34 p.m.  

  • Du får ein lang togtur til å høyrest veldig koselig ut med måten du skriver om turene dine på.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 12:39 p.m.  

  • Synes ikke det er lenge siden jeg var innom her sist jeg, men her var det jammen mye nytt!
    Morsomt å lese om togturen, håper du ikke sultet ihjel. *fnis*
    Mange fine sokker, synes jeg kjenner sauelukten helt hit ;o)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 1:32 p.m.  

  • Takk for link til mønstret med flettesokkene. De var skikkelig fine :-)

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 6:59 p.m.  

  • Du er jo en kløpper til å strikke sokker! Du har vel meldt deg på sokkalongen for 2007?

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 9:05 a.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden