Cruzidulls gale verden

torsdag, mai 24, 2007

Små observasjoner

Her forleden, mens kamerabatteriet sto til lading og jeg trengte noe å gjøre for å få tiden til å gå, trente jeg på meg en eller annen dum, unødvendig smerte i ryggen, som medførte at jeg lot sykkelen stå på jobben i går. Jeg har heldigvis ikke lange veien å gå til arbeidet, og i ca fem minutter ble det til og med oppholdsvær, mens jeg var ute og gikk.
Selvfølgelig kom da kamera raskt opp av bagen, og her er noe av det jeg så:
1. En gymlærer!
Jeg møtte klassen hennes på turstien en liten stund tidligere. Først kom en gjeng sprekt joggende. Her var det både gutter og jenter, men kanskje mest gutter. Så kom en litt mindre gruppe, også joggende, men som pratet og hadde det hyggelig mens de var ute og jogget. Så kom det noen jenter som småsprang/gikk fort, men som mer så ut til å være opptatt av at treningstøyet hadde store kjente merker og gjerne med gullskrift. Så kom noen gutter raskt gående. Like bak kom to jenter gående og pratende, med tykke briller og så mer ut til å være opptatt av bøker enn trening. Et godt stykke bak disse to jentene kom det en fire - fem personer, én og én vandrende, rødsprengte i ansiktet, med alt for trange klær og veldig tunge kropper.
Jeg tok åpenbart ikke bilder av elevene, fordi jeg vet at jeg ikke ville likt selv å bli fotografert i en slik situasjon, men jeg så på dem og ble minnet om alle de gymtimene jeg selv har hatt. Jeg tenkte litt på det at ikke gymlærere gjør noe for at gym skal være GØY for alle. Det er faktisk mulig, men så kom jeg på stakars gymlæreren jeg selv hadde på slutten av videregående som faktisk hadde blitt gymlærer nettopp av den idealistiske årsaken at han ville vise elevene at gym kunne være gøy, men som endte opp med en dramaklasse (stakkar), som notorisk boikotter alle fag som ikke er relatert til drama, scenografi, akrobatikk osv...
Jeg tok imidlertid bilde av gymlæreren der hun står og venter på at elevene skal fullføre. Hun ser ganske kald ut, gjør hun ikke. Like før og like etter bildet ble tatt så striregnet det. Likevel har jeg veldig lite sympati med henne der hun står...
Ellers har jeg fotografert det åpenbare, som en og kan bekrefte ved selvsyn hvor enn man går i denne byen, at Bergen er en SKITTEN by:Trist at en så vakker by skal bli ødelagt av så mye søppel:
Er bergensere generelt skitne? Har de ikke oppdragelse? Finnes ikke Rusken her? Blir ikke søppel- eller boss- (som det heter her) plukking prioritert i denne byen.
Her kommer det mere bygg og mere regn. Tenkte på mormor da jeg gikk forbi, fordi hun liker så godt heisekraner. Jeg er nok også litt fasinert av disse enorme kranene, men da helst på avstand. Er alltid overbevist at den skal velte, og da selvfølgelig akkurat over der jeg står. Oppi der? Nei aldri.
Apropos reng så sa de på værmeldingen i dag: " I dag blir det regn i Bergen og på ettermiddagen blir det regnbyger." Lovende...
Til slutt en søvndrukken katt som synes å mene at jeg kunne blitt litt lenger på jobb, og at det snart får være nok med denne fotograferingen...
Men nå skriker samboeren på middag og jeg har en plan!
(som ikke innebærer å lage middag, forresten)

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden