Cruzidulls gale verden

fredag, september 22, 2006

Leif Hansson a/s

I går kom min søster innom og proklamerte stolt at hun hadde kjøpt en barnegitar! Jeg var skeptisk, men tilbød meg å se på den. Liten var den, og litt skrapet i lakken, men stålstrenger og vedig bredt gripebrett stemte ikke overens med mine forestillinger om en barnegitar.
Dette fantastiske internett er gjerne løsningen på alt, og etter et kjappt søk fant jeg følgende:

"Leif Hansson var en gitarmaker/selger fra Oslo, hans storhetstid var på 50-tallet. Muligens så hadde kun ett agentur på type "No Name" instrumenter som han satte sitt eget merke på. Gjerne fra Italia.
[...] Har vært borti en del av gitarene hans, som forøvrig går under navnet "Prøysen gitar" på folkemunne.
Dette er noe jeg er litt usikker på, men jeg tror han var hoffleverandør til selveste Prøysen himself.
Små gitarer med supertynne lokk. Sjarmerende lyd, men kan ikke brukes til mye i dag. Ofte uten truss-rod eller gode muligheter for intonering osv. Frelsesarmeen er stikkordet Smile
Typisk instrument som fantes i de tusen hjem. "

"
Fikk nettopp henda i en Leif Hansson akkustisk stålstrenger (ikke mandolin) med serienummer 666 Laughing . I tillegg låter den helt konge og er ikke båndsur i det hele tatt. Helt rå blueslyd i den hvis man liker at det låter litt "gammelt"."
Den er sur som pokker, og trenger nok nye strenger, men jo mer jeg klimpret på den jo mer "knyttet" ble jeg til dette makkverket av en gammel gitar.
Har bestilt denne til julepresang.
Nåja. Kanskje jeg bare skal ta den med til Bergen på flyttelasset. -Ops, det var synd. Du får komme og hente den da...

10 Kommentarer:

  • *ler* Selv er jeg et musikalsk u-vidunder....spiller ikke et eneste instrument.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 10:41 a.m.  

  • Leif Hansson hadde gitarfabrikk på Klemetsrud i Oslo i ca 20 år etter krigen og det ble produsert både gitarer, mandoliner og kontrabasser der. Vi har flere gitarer i familien som er produsert der - kvaliteten kan vel ikke måle seg med dagens gitarer, men de er fullt spillbare og har en egen "blues-klang"

    Hilsen Bjørg

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 2:00 p.m.  

  • Hej!jag bor i sverige och har en sån leif hansson gitarr,jag sökte på nätet och din blogg var den enda jag fann nåt på.Har du kanske nån länk där man kan få veta mera om honom /Björn

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 1:59 a.m.  

  • Heia Cruzidull, Bjørg og Bjørn Persson!
    Min bror jobbet i 19 år hos Leif hansson gitarfabrikk på Klemetsrud. Såvidt jeg husker ble de finurlig laget av gammelt, lagret grantre og satt sammen, pyntet, lakkert og polert og testet før salg. Det var bra gitarer, men den gang var det stort sett stål-strenger som gjaldt, helt til nylon kom på markedet. Jeg har mistet familiens gitarer, men har nå nettopp fått tak i en - modell Serenad, nr. 69 - 36 - 4 - 9 og er veldig spent på lyden når jeg får skiftet strengene (2 mangler). Uansett er gitarene som er norsklaget et klenodium og vekker nostalgiske følelser...
    Hilsen en annen Bjørg

    Etter Anonymous Bjørg Christiansen, Klokken 1:08 p.m.  

  • Hei
    Kom nettopp over en Leif Hansson
    gitar i en bruktbutikk i Arendal.
    Kan noen fortelle meg når den ble produsert der er en klisterlapp
    inne i lydhullet med nr:27091.
    Dette er klistret på Leif Hansson
    Oslo

    John B

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 2:44 p.m.  

  • jeg kjøpte en også fra heftingdalen:-)sounds like delta blues.jeg trør at jeg vår heldig.

    Etter Anonymous georgio, Klokken 1:50 p.m.  

  • Samleside om norske gitarer;
    http://www.steinnes.net/gitar/

    Leif Hansson ble først produsert i Oslo før produksjonen ble flyttet til Sagdalen på Strømmen.

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 1:38 p.m.  

  • hei jeg arva en Leif hansson gitar, selv for en liten stund tilbake. med stålstrenger. ein fæl lyd uansett hvor mye jeg stemte på den.. byttet over til vanlige Nylon kjempe lyd :) til å anbefalest..

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 10:07 p.m.  

  • Heisann!jeg arvet en slik leif hansson gitar av min bestemor for en del år tilbake, denne skal hun ha kjøpt ny på slutten av 50/tidlig 60 tall.. gitaren i seg selv har jeg egentlig bare hatt stående i skammekroken da halsen er noe vridd, og gitaren i seg selv ikke er no god å spille på.. men i dag fikk jeg ånden over meg, og tenkte jeg i allefall sku pynte litt pån, så den i allefall funker som "stuepynt" våtslipte den og olja den osv, den har ett klistremerke oppå halsen, der ei dame sitter på en stol og spiller gitar, dette har løsnet i alle ender og falt selvsagt av.. det er vel lite sannsynlig, men finnes det slike klistremerker repro tro? Skulle gjerne fått det på plass igjen.. tar også i mot tips til å rette opp halsen igjen, har dampet halsen og satt den fast i tvinge, i håp om att den skal rette seg litt, så det er mulig å klimpre litteranna på den i allefall��

    Etter Blogger anders, Klokken 1:49 a.m.  

  • Har en liten Leif Hansson gitar, er etter sigende fra 50-tallet. Ser bra ut,og mitt spm: Hva er en sånn en verdt hvis man vil selge den?

    Etter Blogger Unknown, Klokken 6:42 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden