Cruzidulls gale verden

søndag, mai 28, 2006

På tide med en litt ordentlig oppdatering.

Nå kommer det mye på en gang, så må trekke pusten og holde tungen rett i munn!
9. mai hadde jeg min siste eksamen NOEN SINNE! Fantastisk deilig.
En liten uke senere vendte vi nesen mot Istanbul, faktisk på min bursdag, 13. mai!
Se denne fine jakken jeg fikk av samboeren og hans familie!
Kjempeherlig!
Vindtett og vanntett, men likevel lett og luftig, og anvendelig både sommer og vinter. Ble kjempeglad for denne :D


Jeg har vært i Istanbul mange ganger, men for S var det første gang, så vi måtte innom litt severdigheter. (menn er jo som vanlig ikke utpreget shoppingglade..)
Her er jeg på¨toppen av Galatatårnet. Fantastisk 360 ¤ utsikt over en by som ikke synes å ha noen ende.
Selve Galatatårnet sett fra neden.

Og selvfølgelig S som beundrer utsikten og blir beundret av meg.
Videre var vi på "Museum for Islamsk kunst". Fikk ikke tatt så mange bildene der inne, men fra trappen opp hadde vi flott utsikt til den blå moske.






















Vi var også innom en av cisternene i Istanbul. Enormt undergrunns vannreservoar, bygget opp med søyler. Der inne finner en også den fantastiske dråpesøylen og de to medusahodene. Et hode på siden og et opp ned... de kan ikke forklare dette, men antar at det har med myten om hennes øyne som forvandlet den som tittet inn i dem til sten å gjøre. Vakre er de i alle fall.

For publikums skyld er det nå satt ut fisk i cisternen.
Utrolig så enormt feite noen av dem var. De lever nok et godt liv, og fikk raskt tilnavnet "fleskefisk".




Vi var ute og spiste med venner av familien. Skikkelig tyrkisk mat. Deilig kjøtt grillet på spyd og MASSE lekkert tilbehør.

Her er utsikt og solnedgang fra en flott restaurant på den asiatiske siden. Der bør du være lokalkjent for å finne frem, gitt. Heldigvis kunne våre tyrkiske venner veien.

Fra Grand Bazar på tyrkisk dag for sport og ungdom.









Og den vidunderlig vakre Blå Moske:












Vel tilbake i Norge, kun et par dager senere tok pusen og jeg toget til Bergen.
Det er stas å kjøre tog, syns pus, når man får ligge i vinduet og nyte utsikten som flagrer forbi. Dessuten syns pus det er stas med alle som gir henne oppmerksomhet. (Hun er grei og stille når hun får ligge i vinduet eller på fanget, må hun sitte i bur (som jeg alltid har tilgjengelig) sier hun høyt og tydelig fra om at hun ikke setter pris på det...)

Bergen glimter av og til til med finvær og sol. Da er det også deilig å sitte på verandaen og drømme om å slå kloa i noen av fuglene som flagrer forbi! Dessuten kan man (på trygg avstand) sjefe litt over nabolagets katter langt der nede!


I Istanbul kjøpte vi kunst. Kjempestore trykk i glass og ramme som var et svære drass å få hele med hjem. Nå henger de endelig på veggen i Bergen.





Kunstneren heter Süleyman Saim Tekcan, og disse to er fra serien" Atlar ve hatlar" (hester og kalligrafi). Det er trykk med nydelige farger, detaljer og relieffer. Kunstneren er professor ved et av universitetene i Istabul, men er heller ikke ukjent i Norge da han har en stor samling i Fredrikstad, samtidig som han har hatt mange utstillinger i denne byen. Det trykket med de to hestene sammen var det siste i sitt slag i handel, og jeg kjenner en annen tyrkisk familie som har samme på veggen i stuen i Istanbul. Moro.

Denne hesten var et impulskjøp jeg lenge holdt skjult for min kjære ( i den grad du kan skjule noe i størrelse 68 * 81 cm). Falt pladask for den tjukke sinte hesten.
Dette bildet måler 75 * 99 cm, og S og jeg har kjøpt det sammen.
Fint?
Litt på hobbyfronten og:
Begynte på et sjal i Istanbul, med garn og nål jeg kjøpte der. (Eneste mønster jeg husket i hodet akkurat da). Her har jeg brukt ETT nøste på 100 g. Er usikker på om jeg skal ta hull på det andre og få det større, eller om jeg skal si meg fornøyd med den størrelsen det har nå?

Og så må jeg ha med et bilde av båtene jeg holder på med...
Har fått bestilling på raggsokker str. 47! Takk til Virtuella som tipset meg om mønsteret på Fluted Banister Socks. 70 masker Mor Aase ragegarn på pinne 3 1/2. Disse blir enorme! Heldigvis er det en stund til raggesesongen tar til igjen, for dette kommer også til å ta tid.

1 Kommentarer:

  • Interesting site. Useful information. Bookmarked.
    »

    Etter Anonymous Anonym, Klokken 8:35 p.m.  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden