Cruzidulls gale verden

mandag, oktober 16, 2006

Litt for mye hår i øynene, kanskje?

Lørdag så jeg Det Norske Teatrets oppsetning av musicalen Hair.

Hair er i utgangspunktet en fantastisk historie, men her tror jeg ikke regissøren har tatt seg bryet med å lese manus før han gav seg i gang med produksjonen.
Skuespillerne var kledd og så ut som pønkere, musikken var så skarp at man knapt hørte hva skuespillerne sang, scenografien var minimal og teknikken fremsto svært enkel.
Stykket bar enkelte ganger preg av at de skulle fremføre så mange sanger som mulig på kortest mulig tid, sanger som forøvrig mistet en del poenger i oversettelsen.
Hva gjorde i grunnen Dart Vader i oppsetningen? Hvorfor skulle skuespillerne til stadighet løpe rundt i bare undertøyet (og kunne de ikke da ha fått LIKT undertøy fra teateret?) Den lille referansen til Vietnamkrigen som tross alt kom frem i stykket virket feilplassert til skuespillernes kostymer. Hva i alle dager var den monologen til Jeannie? Hvorfor i alle dager fjernet de babyen hennes? etc. etc.

Det var mye å sette fingeren på her, og jeg kunne ha fortsatt en halv evighet til, men tror jeg har gitt uttrykk for hva jeg synes.

Skuespillerne gjorde en grei nok jobb, men når de til slutt i stykket tar livet av feil person, nei, da tror jeg jammen regissøren hadde for mye hår i øynene da han leste manus...

Sikkert verdt å se om du ikke kjenner historien, men om du er fan som meg har du det bedre om du bare setter på cd-en eller en av de gamle vinylene ÉN gang til...

(Fikk høre av en av de ansatte at hver kveld var det flere som klaget på lyden uten at de gjorde noe med det...)

Det Norske Teatret - Hair

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]



<< Startsiden